Maggie Stiefvater a Zázraky padlých svätých • Recenzia


Ahojte knihomoli :)
Prajem Vám príjemný deň strávený s knihou v ruke a jedným z mojich článkov k tomu. 
Dnes Vám predstavím jednu z horúcich noviniek YA literatúry. Príjemne sa usaďte, zoberte si do ruky čaj, kávu alebo aj kakao a poďme na to. 

Kniha, ktorú Vám dnes predstavím nie je nič iné ako Zázraky padlých svätých. Autorka je známa, je ňou Maggie Stiefvater, ktorú poznáte zo sérii Triaška alebo Havraní cyklus. Musím pripomenúť, že Maggie píše veľmi "čtivo" a jej knižné série si obľúbilo množstvo knihomoľov, jednoznačne právom. Autorka má talent písať tajomne s prvkami fantasy literatúry a zároveň sú jej postavy zahalené akýmsi rúškom tajomstva. Pokiaľ ste zvyknutí na čítanie istej kvality v YA literatúre, tak viete, že M.S. nie je krokom vedľa. 


O čom tento kúzelný príbeh je ? 
( anotácia )

Ako nám už názov knihy napovedá, ide o zázraky. Zázraky, ktoré dokáže vykonávať jedna rodina, volajú sa Soriovci. Žijú v malom zapadákove, Coloradskom mestečku, Bicho Raro. Ľudia k nim prichádzajú z veľkej diaľky, kvôli zázrakom, pretože práve vďaka nim dokážu zbaviť ľudí zlých pocitov alebo temnoty. Na to aby človek mohol byť zbavený svojej vlastnej temnoty musí prejsť dvomi časťami tohoto zázraku. O prvú sa postarajú Soriovci, vyberú na povrch temnotu daného človeka, avšak o ten druhý zázrak musia ľudia zabojovať sami. Ak chcú začať svoj život na novo, musia čeliť svojej temnote sami a zmeniť seba aby boli od toho oslobodený. Všetko by bolo v poriadku, pokiaľ títo tzv. pútnici, nemuseli ostávať bývať so Soriovcami pokiaľ neprejdú druhým zázrakom, čo ešte stále nemusí byť také zlé. Až keď si uvedomíte, že Soriovci sa nemôžu po prvom zázraku s pútnikmi vôbec rozprávať, pretože by mohli preniesť na nich temnotu.

Autor: Maggie Stiefvater
 Väzba: paperback (mäkká)
                        Žáner: fantasy, YA, magický realizmus
      Počet strán: 280                                 
            Pôvodný názov: All the crooked saints               

Pokiaľ idete do čítania s tým pocitom, že sa Vám páčili jej predošlé série a toto by mohlo byť úplne niečo rovnaké, tak vás musím predom upozorniť na jeden prvok odlišujúci sa od jej predchádzajúcich kníh. Maggie napísala túto knihu, samozrejme s prvkami fantasy, ale najmä magickým realizmom. Tento žáner, je známy najmä tým, že pri čítaní musíte trochu viac rozvíjať svoju predstavivosť a rozmýšľať nad danými udalosťami hlbšie ako pri klasických YA knihách. Nie je to nič strašné, čoho by ste sa mali obávať. :)  Ja osobne mám v obľube tento žáner, je jedinečný, a len málo autorov dokáže písať týmto žánrom.

Zatiaľ som magický realizmus poznala len od severských autorov, so severskými prvkami. Maggie priniesla do tohoto príbehu prvky Španielske, ktorým príbeh pozdvihla na úplne inú úroveň. Názvy miest a postáv ako napr.: Bicho Raro, Beatriz, Francisco, ... dodávajú deju správny šmrnc. Postavy sú opisované len z časti, práve aj tu tkvie čaro tohoto žánru. Autorka Vám poskytne akýsi polovičatý opis postavy, niečo zo vzhľadu alebo z charakteru ale nie dosť na o aby ste si danú postavu vedeli zaškatuľkovať podľa jej predstavy. Takže každý, kto tento príbeh číta, disponuje v hlave s úplne inými postavami, presne takými aké by ich celkovo chcel mať (preto si ich aj zároveň dokáže tak veľmi obľúbiť). Zároveň nemožno opísať nikoho a nič, ani dané miesto bez toho aby som Vám nepovedala tú moju verziu (to určite nechcem, pretože každý sme iný a naše fantázie sa od seba líšia).


Je mi jasné, že i napriek tomu ako skvelá je táto kniha, a napokon je aj útla, stretne sa aj s nie práve dobrým hodnotením. Takým čitateľom by som dopriala prečítať si nasledujúce riadky, pred tým ako sa do tejto knižky pustia.
Magický realizmus nesadne každému, niektorým súvislosti nikdy nedajú ten správny zmysel a môže sa im zdať, že príbeh nemá ani hlavu ani pätu. Postavy nie sú úplné, tým pádom nemôže byť úplný ani príbeh. A toto je jeden veľký omyl! Hodnotiť knihu negatívne len preto, že jej niekto nepochopil, je pre mňa nepredstaviteľné. Takéto príbehy majú veľký potenciál, ale menšie množstvo priaznivcov. A prečo ? Pretože, žijeme v dobe kedy sa fantázia z našich myšlienok vytráca. Kedy žijeme len pre surovú, nudnú realitu, ktorú nám podsúva spoločnosť s presne stanovenými pravidlami. Tieto knihy sú určené pre rojkov, ktorý v sebe tú fantáziu, čaro a mágiu nosia. Len tí dokážu správne vidieť všetko, čo je bežnému ľudskému oku ukryté :)
Tak otvorte dvere svojej predstavivosti a vstúpte do magického deja nebojácne :D

Knižka je útla, má okolo 280 strán, prečítanú ju budete mať raz - dva. Mne osobne sa podarilo ju prečítať za jedinú noc. I keď ma bralo na spánok už veľmi, nedokázala som sa od nej odtrhnúť, obracala som stránky bez toho aby som vnímala čas alebo okolitý svet. Vtedy som existovala len ja a Bicho Raro. Síce som spomínala, že táto knižka má necelých 300 strán bude sa Vám po prečítaní zdať akoby ste prečítali nejaký 600 stranový román. Na každej strane sa niečo dialo, nenašla som jediný "hluchý" moment, počas ktorého ma čítanie nebavilo. Keď som prišla ku koncu bola by som schopná čítať aj o ďalších 200 strán viac.


🏬 Kúpiť knihu

 Príbeh ma absolútne pohltil a jej koniec ? Často krát ste po prečítaní radi ako kniha skončila, inokedy sa Vám koniec nepáči a pýtate sa prečo to takto muselo skončiť. Pri tejto budete spokojný, nič viac a nič menej ako spokojný. Prijala som koniec so všetkým čo sa tam stalo, pretože to skončilo presne tak ako sa malo a nemenila by som na tejto knižke nič. Vtedy spoznáte dobrú knihu, ak sa vám na nej páčilo doslova všetko, navyše tento pocit je podporený krásnou obálkou, čo viac si želať ? :)

Rozmýšľam komu by som mala odporučiť prečítať tento príbeh. Nedá sa len tak jednoducho určiť komu. Skôr by som to povedala takto: odporúčam to tomu, kto rád otvorí tajomné dvere do sveta nepoznaného, plného predstavivosti nie len vlastnej. Ten, kto sa rád nechá pohltiť príbehom a zázrakmi.

Aj takéto skvosty vychádzajú cez vydavateľstvo Slovart, pod hlavičkou Booklabu. Ďakujem im, že som tento príbeh mohla čítať medzi prvými. Bola to skvelá YAzda.

Katka



PS:  Skromne si myslím, že táto kniha bude patriť medzi tie najlepšie tohto roku. :D

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Príbeh knižného Hobita

Nástroje smrteľníkov alebo tajomný tieňolovecký svet Cassie Clare

Krutý Princ • Recenzia