Krutý Princ • Recenzia

Ahojte! Zdravím Vás pri dnešnom príspevku, ktorý bude v znamení recenzie na knihu Krutý Princ od autorky Holly Black. Pokiaľ sledujete knižné novinky alebo čítate YA a fantasy literatúru, určite Vám je táto kniha známa. Taktiež aj autorkou, ktorú možno poznať z knižnej série Magistérium, ktorú napísala spolu s Cassandrou Clare. Ale vráťme sa naspäť ku Kurtému Princovi.

Túto knihu mi poskytlo vydavateľstvo Slovart na recenziu. Za čo im veľmi pekne ďakujem, keďže som mala možnosť držať tento príbeh v rukách vďaka nim medzi prvými. Knihu si môžete kúpiť aj prostredníctvom ich webového portálu (odkaz nižšie).

🏬 Kúpiť knihu
Žáner: YA, fantasy
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 400
Väzba: tvrdá s prebalom (hardback)
Autor(ka): Holly Black
Séria: Férska sága
Diel série:
Anotácia:
Jude mala len sedem rokov, keď jej rodičov brutálne zavraždili a spolu s jej dvomi sestrami ju uniesli zo sveta smrteľníkov, aby žili na Najvyššom dvore vo férskej ríši obývanej prastarými, často zákernými magickými bytosťami. O desať rokov neskôr si Jude neželá nič iné než medzi nich zapadnúť. Väčšina férov však smrteľníkmi opovrhuje. Najmä princ Cardan, najmladší a najskazenejší syn Najvyššieho kráľa. Ale v najvyšších kruhoch dochádza k zrade a hrozí, že Kráľovský dvor pohltí násilie. Jude preto bude riskovať vlastný život v nebezpečnom spojenectve, aby zachránila svoje sestry a samotnú ríšu.

Ako som už na začiatku článku spomenula, o tejto knihe ste určite už počuli ak nie na Slovensku, tak pri najmenšom v Česku alebo v iných krajinách zahraničia, keďže táto kniha zažila veľkú reklamu alebo inak povedané bola všade vyhypovaná. Musím sa priznať, že práve na férsky svet, s ktorým sa stretávame napríklad aj v knihách S.J.Maas mám akúsi slabosť. Takže som od tejto knihy niečo v hĺbke duše očakávala. Znovu sa potvrdilo pravidlo, že ak idete do nejakej knihy, nedávajte na očakávania ani množstvá recenzií, ktoré na danú knihu môžete vidieť.

Prvá vec, ktorá ma na knihe prekvapila, príjemne, je jej spracovanie. Je úplne nádherná, prepracované ilustrácie, keďže príbeh máme rozdelených do akoby dvoch kníh, alebo teda celkov. Pomimo toho na začiatku každej kapitoly sú malé "ceruzkou" nakreslené obrázky, ktoré dotvárajú celý príbeh. Ach, áno, dokázala by som o estetickej stránke knihy rozprávať mnoho, :) veď predsa každému sa číta kniha hneď lepšie, ak je očiam príťažlivá aj vonkajškom.

Pre bežného čitateľa, 400 stranová kniha nie je práve najmenej a musím uznať, že v podaní tohoto príbehu, by jej stačila aj polovica. Kniha sa mi v celku ak zoberiem do úvahy jej vzhľad, obsah a charakter postáv páčila. No, poďme na to pekne po poriadku. Myslím, že ktokoľvek siahne po tomto príbehu, bude sa mu čítať ľahko, kedže je to písané štýlom, ako som si to sama nazvala, rýchleho obracania stránok. Osobne som síce mala medzi čítaním tejto knihy pauzu, ale dokopy mi to trvalo necelé 2 dni prečítania. Takže je to príjemná rýchlovka. :)

Prvých 90 strán ma knižka, i keď sa mi to ťažko priznáva aj dosť nudila. Všetci vieme, že množstvo autorov vo svojich knihách využíva na rozbeh deja zopár strán. Tu sa mi to zdalo až zbytočné preťahovanie deja, kým sme sa dostali k nejakej prvej akcii. No napriek tomu, keď tá vytúžená akcia prišla, stálo to za to, zapáčilo sa mi to. Myslela som si, do tej 90-tej strany, že budem patriť do skupiny ľudí, ktorím tento príbeh nezarezonoval do takej mieri aby som ním bola očarená. Nemôžem tvrdiť ani jedno, pretože ak si spätne prehrávam dej knihy, sú tam momenty, pri ktorých som stratila pojem o čase a zároveň tam bolo aj pár hluchých miest. Práve preto som už vyššie spomenula, ak by tá kniha mala o 100 alebo 150 strán menej, bolo by to zaujímavejšie.

Čo ma prekvapilo, že charakter postáv je rovnaký a vyvíja sa v jeho priebehu len jedna postava a to Jude. Nedovolím si tvrdiť, či ona je akousi "hlavnou hrdinkou", pretože nie vždy som mala ten pocit. Občas mi chýbal popis postáv konkrétnejšie, keďže ak ste to čítali alebo sa len chystáte, tak sami uvidíte, že tam je hŕba opisov, v podstate všetkého, nie vždy ale na správnom mieste.

Práve postava Cardana, označovaného za Krutého princa, sa mi páčila. Mám rada sarkastické postavy a on dokonale vykreslil všetko, čo by ste od takého charakteru čakali. Myslím, že práve vďaka nemu ma ten príbeh naozaj bavil, ak prišla v kapitole zmienka o ňom, hneď sami to viac páčilo. Čítala som viac recenzií, kde bol popisovaný tiež ako obľúbený, ale nikdy nie v takom zmysle ako som ho vnímala ja. Čo ma prekvapuje ešte aj teraz. Buď sa do neho, dá sa povedať, čitatelia "zaľúbili" alebo ho ľutovali. Pýtam sa prečo ? Ani jeden pocit nie je zobrazením jeho charakteru, No nič, možno som tu ja tá divná, ktorá ho nepochopila (haha, nie nemyslím si to :D).

To ako bol vyobrazený celý svet, mimochodom nazýva sa Féria (prečo autorka nazve svet, v ktorom žijú féri Féria ? Veľké, nepekné klišé za mňa) sa mi páčil, boli tam prvky, ktoré ho robili jedinečným aj to ako sa zo strany na stranu dokáže obrátiť príbeh mi veľmi imponovalo. Ak ma sledujete na Instagrame, určite viete, že ja do kníh zásadne nepíšem a nezvýrazňujem si v nich nič (kto by chcel dobrovoľne ničiť knihy ?) ale používam namiesto toho lepiace štítky. Túto knihu mám plnú "lepíkov" pretože tam boli momenty nezvyčajné, zaujímavé a prekvapivé, ktoré nešlo opomenúť.

Myslela som si, že napokon budem k tejto knihe dosť skeptická a odsúdim ju, za jej nelogické prvky. Paradoxne sa mi ako celok páčila, ani neviem sama poriadne vysvetliť prečo to tak cítim, ale je to tak. Je pravdou, že to určite nebude patriť medzi najlepšie knihy, čo som čítala ale som zvedavá na jej pokračovanie, a to s úprimným očakávaním. Aj napriek tomu, že nemám rada otvorené konce typu: pokračovanie nabudúce v tom najočakávanejšom momente (samozrejme, tak kniha neskončila, iba mi to celkovo tak prišlo, práve vtedy a len vtedy, by som pridala aspoň jednu, dve strany nech viem viac:D), tu to sedelo dokonale. Teraz už len čakať, či potenciál príbehu, ktorý v prvej časti nebol úplne využitý dokáže Holly Black zúročiť v jej pokračovaní.

Dúfam, že sa Vám recenzia páčila alebo aspoň za niečo stála a teším sa na naše budúce písaco-čitateľské stretnutie. Zatiaľ Vám prajem pekné knižné zážitky.

Katka
@hobbit_bookworm