Kosec • Recenzia

Ahojte, prajem Vám pekný deň a hlavne príjemne prežitie sviatkov. Už podľa názvu Vám je určite jasné, že pôjde o recenziu a to konkrétne na knihu Kosec, ktorú napísal Neal Shusterman. Tak poďme na to :-)

Túto knihu som dostala na recenziu od vydavateľstva Slovart, ktorým patrí moja veľká vďaka, kedže práve Kosec je pre mňa jedna z Top kníh tohoto roka. Knihu Kosec si môžete zakúpiť aj prostredníctvom ich webového portálu (s odkazom nižšie).

Žáner: YA, dystopia, fantasy s prvkami sci-fi
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 414
Väzba: brožovaná (paperback)
Autor: Neal Shusterman
Séria: Žatva smrti
Diel série: 1
Anotácia:
Vo svete budúcnosti už neexistujú vojny, choroby ani hlad - ľuďom sa podarilo zbaviť všetkého utrpenia a dokonca zvíťaziť aj nad smrťou. Jediný, kto má právo ukončiť niečí život, sú "kosci" - ich úlohou je zaistiť, že nedôjde k preľudneniu. Citra a Rowan ešte ani nedosiahli plnoletosť, no boli vybraní, aby sa stali učňami poslov smrti - pritom ani jeden by s túto cestu dobrovoľne nezvolil. Ten, čo v najťažšej skúške uspeje, prežije - a podpíše tým druhému rozsudok smrti.

🏬 Kúpiť knihu

Ak ste túto knihu ešte nečítali, tak ste o nej aspoň počuli, teda pokiaľ sa pohybujete v okolí YA a fantasy literatúry. Osobne som na ňu narazila po prvýkrát u našich Českých susedov pod hlavičkou Smrtka. V tom čase ju čítali všetci a práve to ma od nej najviac odrádzalo aby som po nej siahla. Onedlho na to nadišiel čas slovenského prekladu a spustila sa aj na slovenskej knihomoľskej scéne veľká čítacia lavína tejto knižky. Musím priznať, že som viackrát čítala anotáciu a nebola som  úplne presvedčená, či je to ako sa vraví "pravé orechové" pre mňa. Som veľmi náročný čitateľ (haha :D). Obchádzala som ju aj v kníhkupectvách, pričom nie a nie ju chopiť do rúk.

Následne nastal zlom, keď ma oslovili zo Slovartu, či nemám záujem o zrecenzovanie tejto knihy. Hlavou mi vtedy prebehlo - " mám túto knižku na zozname kníh,ktoré chcem prečítať a keď bude na recenziu treba ju prečítať bez toho ju nenapíšete. Skvelý nápad aby som si konečne utvorila vlastný názor na ňu." Tak aj bolo, knižka mi prišla a ja som sa len s malou dušičkou do nej pustila.

Ach, povedzte mi prečo som ju skôr nezobrala do rúk ?! Niečo Vám možno napovie, keď spomeniem, že som ju prečítala za dva večery. Už po prvej kapitole ma kniha chytila a sama ani neviem ako som tak rýchlo čítala. Nevnímala som okolitý svet, iba som čítala. Po ďalších pár kapitolách som pochopila, prečo bola všade tak ospevovaná a začala som pociťovať presne rovnaké pocity.

Príbeh je jedinečný, môžem Vám zaručiť, že nič podobné ste ešte nečítali. Originálnosť niektorých pasáží ma privádzala do úžasu. Bolo to moje premiérové stretnutie sa s týmto autorom a rozhodne nie posledné. V príbehu sa stretávame s Koscami - ľudia vybraný na vykonávanie "kosenia" aby nedošlo k preľudneniu. Keďže v tejto budúcnosti neexistuje žiadna choroba, ktorá by vás zmohla a na rôzne zranenia alebo náhodné úmrtia existujú tzv. oživovacie centrá. (No nie je to zaujímavé už teraz ? Tak len počkajte, najlepšie len príde). Možno Vám, presne ako aj mne, napadlo ako sa niekto môže koscom stať, je to jednoduché Kosec si vyberie učňa, ktorý sa musí naučiť zaobchádzať s rôznymi zbraňami, či už nožmi alebo aj jedmi, naučiť sa umeniu smrti. Lenže čo v takom prípade ak si niekto ako Kosec menom Faraday (zdá sa Vám neoriginálne používať mená historicky významných ľudí, práve naopak ak sa niekto stane koscom musí si vybrať meno, pod ktorým bude vystupovať a tým svoj minulý život stratí) vyberie rovno dvoch učňov, Rowana a Citru ?

Samozrejme aj v tomto svete existujú rôzne strany dobra a zla. Preto prišlo od tých najvyšších rozhodnutie, pokiaľ prídu učni k záverečnej skúške len jeden z nich dostane prsteň (ten ich pasuje na Koscov) a následne prvú vec, ktorú vykoná, skosí druhého neúspešného kosca. Dosť kruté, nie ? Myslím, že pokiaľ ste boli na pochybách ešte stále, či si to prečítať alebo radšej nie.. po tomto budete chcieť vedieť ako to skončilo, kto bude vyvolený Rowan alebo Citra?

Už neraz som spomínala, že nemám rada predvídateľný príbeh. Tak tu. klobúk dole pred Nealom Shustermanom, pretože aby som bola v očakávaní každú jednu vetu, áno správne čítate, každá veta mohla priniesť, neraz aj priniesla, zvrat, ktorý ste vôbec nečakali, je priam až k neuvereniu. Veľmi ma bavilo čítať túto knihu. Aj si možno poviete, že 414 strán nie je práve najmenej, práve, že sa Vám bude máliť a hneď budete chcieť viac. U mňa sa to prejavilo hneď po dočítaní, išla som hľadať kedy sa vydajú ďalšie knihy, či je už nejaká dostupná v angličtine.. jednoducho posadnutosť, ale len tým nakrajším spôsobom aký existuje.

Tento príbeh mi len tak z pamäti (aj keď ju nemám práve najlepšiu, haha :D) nezmizne. A po prečítaní budete mať neskutočne veľa pocitov v sebe, tak spoznáte, že je to skvelá kniha. Aký som mala ja hlavný pocit z tejto knihy ? Bola som spokojná, nič viac, nič menej, spokojná, že som mala možnosť prečítať si tak skvelé dielo. Rozhodne sa teším na jej pokračovanie a pokúsim sa odolať nesiahnuť po jej anglickej druhej časti.

Posledné, čo Vám chcem v tomto článku povedať, je len, že túto knihu chcete čítať aj keď si myslíte, že nie, verte, že chcete :)
Budem rada, ak mi napíšete ako sa Vám táto kniha páčila.
Ďalšie pocity z tejto aj iných kníh môžete sledovať na mojom Instagrame