TAG pravdy


... alebo úprimnosť nadovšetko ...

Ahojte! prajem Vám príjemný nedeľný deň. Dnes to bude nezvyčajný článok, pravdepodobne prvý a posledný takéhoto svojho druhu, ale nechajme sa prekvapiť :-) 

Pred pár dňami ma zaujalo video a článok, ktoré som videla prostredníctvom ľudí, ktorých sledujem a vážim si ich ako osoby samotné na sociálnej sieti. Video, ktorým som sa inšpirovala patrí Markét z YT kanálu Bookish Laboratory. Zároveň mňa aj Jaji táto téma zaujala, preto si jej názor môžete prečitať na jej blogu Jajibloguje.
 O to viac ma začala zaujímať téma tohoto Tagu, ktorý bol prevedený do knižnej sféry s otázkami týkajúcich sa priameho a úprimného názoru na veci samotné. Ja osobne, možno ako už aj viete, som človek, ktorý si povie čo si myslí a má vlastný názor, často odlišný ale aspoň myslím vlastnou hlavou. 
Na Tagy som sa nikdy nezameriavala a popravde nie je tomu inak ani v tejto dobe. Príde mi ale zaujímavé vedieť moje názory na otázky, ktoré sú v mysli tejto knižnej komunity ale väčšina sa k nim nechce vyjadrovať. Čím to je, to už nechám na zamyslenie každého jedného z Vás. :)

Predtým ako začnem odpovedať na otázky, tak by som chcela len dodať jednu vec. Cieľom tohoto Tagu, nie je nikoho a nič menovať ani narážať na priamo istú osobu. Budeme sa baviť v rovine všeobecnej, z ktorej sa ale mnohé dozviete. 
Tak poďme teda na prvú otázku! :-) 


   Je nejaká kniha, ktorá sa ti nepáčila natoľko, že si sa rozhodla ju nezrecenzovať ? 

Keďže som dosť vyberavý čitateľ a je ťažké trafiť sa mi do gusta, tak je pochopiteľné, že mnoho kníh je na mojom zozname aj práve NEobľúbených. Avšak zatiaľ sa mi nestalo (nikdy nehovor nikdy :-) haha), žeby som nezrecenzovala alebo nepovedala názor (či už je to skôr alebo neskôr) na nejakú práve prečítanú knihu, buď písomne alebo videom. Som toho názoru, že ak sa mi aj kniha nepáčila tak vyjadrím svoj postoj. Samozrejme, nepredstavujte si to nejakým expresívnym až hanlivým spôsobom, rozhodne nie. Povedať svoj názor aj keď nie je práve pozitívny sa dá mnohými a hlavne kultivovanými spôsobmi. Preto aj keď sa mnohým môj názor, napríklad na podľa mňa horšiu / zlú knihu nepáči, je to už ich vec. Každý sme iný, máme iné názory a to by sa malo rešpektovať ako to napokon rešpektujem aj ja samotná.

Je nejaká kniha, ktorú si nekúpiš, pretože nepodporuješ vydavateľstvo alebo autora ? 

Tu je moja odpoveď v celku jednoznačná. Áno, je! Budem sa opakovať, avšak inak to nejde. Mám svojský vkus a naraziť na niečo môjmu gustu blízke je často obtiažne. Kedysi som sa pozerala na ľudí v kníhkupectve zo záujmom (no, nie tým najlepším) prečo práve na dané knihy siahajú a čo ich na tom môže lákať. Ibaže uvedomila som si, že každý jeden napísaný príbeh je jedinečný niečim, čo jedného môže odrádzať a druhého zas lákať. Pravdepodobne sa nikdy nezbavím (keďže sa už príliš dobre poznám, haha) akéhosi istého pohŕdania nad danými knihami ale nerobím si z toho ťažkú hlavu. Pretože je tu množstvo ďalších, ktoré môžem s čistým svedomím a radosťou čítať. Vždy budem nadšená, ak niekto rád číta knihy, nech sú akékoľvek.

Mažeš komentáre ?

Zaujímavá otázka. Ešte sa mi nestala situácia aby som bola k tomuto donútená. Keďže komentáre pod fotografiami na mojom IG sú v podstate bežnou záležitosťou, som rada, že práve takémuto druhu prejavu sa darí v dobrom slova zmysle. Ak by sa jednalo o nejakú konštruktívnu kritiku môjho názoru alebo čohokoľvek mnou prezentovaného beriem to a nemám s tým problém. Budem sa snažiť vyťažiť z toho maximum ale je aj možné, že pri mojom probléme s pamäťou na to zabudnem, haha (trochu odľahčenia od témy treba :-D). Často krát vám aj práve niečo obdobné môže pomôcť zlepšovať sa. Avšak ak by došlo k prípadu nezmyselného osočovania mňa alebo mojej tvorby snažila by som sa to rozumne vyriešiť, pokiaľ by to nepomohlo, začala by som nad tým uvažovať. Dúfam, že od takéhoto prejavu, ktorý pokladám trochu pod úroveň, budem ušetrená a nikto nebude mať za potrebu dôjsť až po isté morálne hranice.

Máš niekoho zablokovaného ?

Predpokladám, že táto otázka je smerovaná na sociálne siete. Čo sa týka môjho intagramového účtu Hobbit bookworm, tak áno. Nie je to žiaden knihomoľ či bloger. Keďže nežijem v nejakom veľkom meste, je pochopiteľné ako mnoho kde inde na Slovensku, sú tu, nazvala by som to "zvedavé oči," ktoré sa miestami správajú ako stalkeri a osobne mi to prekáža. Zároveň algoritmus sociálnych sietí je nastavený vskutku zaujímavo a ukážu sa vám aj profily, ktoré by ste mohli mať záujem sledovať, či už kvôli téme alebo miesta, kde sa nachádza. Áno prosím, takto ma vypátrali dve "interesantné" osoby, pred ktorými, ako nielen aj introvert, v našom meste nemám záujem prezentovať svoje stories a názory. 

Zrecenzovala si niekedy nejakú knihu pozitívne, aj keď sa ti nepáčila, iba aby si si udržala spoluprácu ?

Veľmi vtipné. Pri tejto otázke som sa úprimne aj zasmiala. Toto by niekto aj spravil ? (dúfam, že nie) Ak recenzujem knihu, tak jedine úprimne podľa najčistejšieho vedomia a svedomia môjho názoru. Nie je predsa podstatou recenzie vyjadriť svoje (a nikoho iného) pocity z daného príbehu ? Práve recenzie, sú tie, ktoré pomáhajú čitateľom sa rozhodnúť, uvažovať o kúpe alebo v čomkoľvek inom. Ak si ktokoľvek myslí, že vďaka "medovým" rečiam bude v  spolupráci úspešný, tak ho musím sklamať - nebude. Práve naopak, ľudia rýchlo zistia, "ktorá bije," a že to nie je úprimný človek, čím môže stratiť akúkoľvek dôveru u ostatných. (Stojí to za to ? Nemyslím si.) Pre mňa je veľmi dôležité ostať autentická. Ak aj mám spoluprácu, tak vždy o sebe tvrdím aká som a nebudem sa na nič hrať, len kvôli spolupráci. 


Aký máš názor na spolupráce ?

Myslím si, že spolupráce sú ďalšou možnosťou prezentovať seba ako osobu a zároveň svoje názory. V mnohých ohľadoch ich vnímam pozitívne. Práve aj vďaka nim sa dozvedáme od blogerov o knižných novinkách a podobných zaujímavostiach. Ako aj v mnohých iných sférach, je tu ten samý, neviem či to možno nazvať problém ale povedzme. Silne vnímam množstvo skvelých ľudí, ktorý majú spolupráce a veľmi im to prajem nech sa stále zlepšujú, pretože sú v tom dobrý. Ako býva zvykom, ani tu sa nevyhnem "začarovanej formulke" ale, žiaľ je to tak. Ale sú tu aj taký, ktorý zo spoluprácami nakladajú naozaj zaujímavo. Neviem, čo bolo hlavným spúšťačom prečo dostali spolupráce, no to ma tak netrápi ako to, že viem o mnohých, ktorý sa o ne aj snažia ale bezvýsledne aj keď vidím ten priepastný rozdiel. Ak niekto naberie mnoho spoluprác, tak sa tomu nemôže venovať na 100%, teda podľa mňa. Navyše ak k nim pristupuje nie práve dvakrát zodpovedne, výsledok je aký je a nemožno tu hovoriť o kvalite. Ja s tým nespravím nič, ale je smutné, že sa väčšina tých spoluprác (ak sa vám nenaskytne iná príležitosť) točí len okolo čísiel. 
Netreba ale zabúdať na to vždy byť verný svojmu názoru a nerobiť zo seba reklamný panel. 

Sú tu influenceri, ktorým neveríš ? 

Nemôžem tvrdiť, že im neverím práve, že o nich skôr pochybujem. Každý máme rozličný pohľad na vec, čo plne beriem, no nie vždy mi je to po vôli. Nerobím si o človeku celkový obraz ak ho osobne nepoznám, ale sociálne siete vedia byť silné. Mne vadí osobne na niekoľkých ak sa prezentujú umelo a silene. To nemám rada a neuznávam to v žiadnej medzi. Či ste populárny a vzhliadajú k vám mnohý alebo nie, je to úplne jedno. Neuznávam ani to pri týchto osobách, že sú ako ovce, robia všetko rovnako a ešte to aj verejne s čistým svedomím pretŕčajú všetkým na oči. Neviem, či nemajú vlastnú hlavu, alebo len vidia, že u jedného to zafungovalo tak to ideme húfne opakovať do detailu rovnako .. nerozumiem, prečo a načo je to dobré ?! Samozrejme niektoré veci robím aj ja podobne ale vždy sa snažím dať do toho kus seba a nejakú originalitu. Tváriť sa neuveriteľne milo a vysmiato neoblafne každého, mňa teda rozhodne nie a týmto všetkým u mňa takýto ľudia moju dôveru strácajú. Nehovorím, že mám s nimi problém sa porozprávať alebo diskutovať o čomkoľvek, to vôbec nie. Som otvorená mnohému, len mi nie sú ich určité prejavy alebo činy sympatické.

Sú tu influenceri, ktorým veríš ?

Samozrejme, áno sú. Práve s množstvom z nich si aj veľmi dobre rozumiem, za čo som veľmi rada. Baví ma ich tvorba, spôsob akým to podávajú, že do všetkého dávajú svoju vlastnú inakosť a kus originality. Každého jedného z týchto ľudí sledujem naozaj s radosťou ako sa vo všetkom posúvajú vpred a neraz s nimi zdieľam aj svoje názory. Vždy sa snažím zobrať zo všetkého najprv to dobré a u takýchto influencerov mám pocit, že toho dobrého je tak veľa, až mi neraz zlepšia deň. 

Máš nejaké negatívne skúsenosti ohľadne spoluprác ? 

Nie nadarmo je príslovie 100 ľudí 100 chutí aj dodnes pravdivé. Skôr či neskôr musí prísť aj horšia skúsenosť, ktorú vystriedajú ďalšie pozitívne, pretože tak to jednoducho chodí. Raz sa mi stalo, že ma oslovil jeden internetový portál, či by som nenapísala recenziu na knihu, ktorú videli, že práve čítam (prostredníctvom instagramu). Bola som poctená, že by som vydala nejaký článok, keďže som ešte v tom čase nemala tento blog. Samozrejme som im povedala, že sa môže ľahko stať aj ten prípad, že kniha sa mi páčiť nebude (pretože už dobre poznám svoje čitateľské ja, hihi). Rešpektovali to. Ja som napísala recenziu, poslala som im ju, oni ju uverejnili. V tom prišiel šok, keď som zistila, že moju recenziu upravili na úplne inú aby vyznela dobre. Bol to neuveriteľne zlý pocit aký som vtedy mala. Našťastie sa to vyriešilo, keď som si s nimi rozumne vydiskutovala situáciu a oni tú recenziu stiahli.
 Ponaučenie ? Zostávajte aký ste a povedzte si svoj názor, nech to stojí čo chce ale hlavne sa nezapredávajte, potom stratíte samého seba.

Mala si niekedy iný názor na knihu ako ostatní ? 

Po tom všetkom, čo ste si v tomto článku a na tomto blogu prečítali, je myslím odpoveď jasná. Áno, mala a stáva sa mi to pomerne častejšie. Úprimne mi to neprekáža a rada sa porozprávam o príbehu s kýmkoľvek nech mal na knihu akýkoľvek názor. Tá rozmanitosť medzi nami čitateľmi ma fascinuje, ako každý vieme príbeh vnímať úplne rozdielne a to je na tom zaujímavé. I keď sa stále stretávam aj s tým, že ľudia vás za váš názor odsúdia a potom kvôli jednému jedinému názoru sa prestanete ako tvorca článkov, fotografií a pod. páčiť. Prekvapivé, nie ? Nie je možné vyhovieť každému, ono by to vyzeralo naozaj vtipne ak by sa niekto o to pokúšal. ;-) Preto si vážim tých, čo podporujú moju autentickosť a ďakujem im za to. 



Tak, a sme na konci tohto zaujímavého článku. Som zvedavá na váš názor a budem rada ak sa oň podelíte v článku, komentári, videu alebo aj v správe na mojom intstagrame.

Prajem vám pekný zvyšok dňa. Dovtedy majte pekné knihomoľské zážitky. 



Katka 

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Nástroje smrteľníkov alebo tajomný tieňolovecký svet Cassie Clare

Príbeh knižného Hobita

Neknižno - knižné bľabotanie