Knihy roka 2018


Ahojte! Síce sme už v polovici januára, áno priznávam, trochu s týmto článkom meškám, no i napriek tomu som si povedala, že by to mohla byť zaujímavá téma. Na začiatku, keď som  tento blog založila som písala, že nemám schopnosť vydávať príspevky pravidelne, čo vám poviem, toto sme my Hobiti :D. Teraz už k veci, v tomto článku zoberiem na milosť aj nemilosť niektoré knihy, ktoré som v roku 2018 prečítala a myslím si, že stoja za zmienku, či v dobrom alebo tom horšom svetle :). 

Nevediem si žiaden zápisník s knihami, ktoré som v ten rok prečítala, jedine ako to viem zistiť tak cez rôzne internetové portály kníhkupectiev, kde si ukladám prečítané knihy ... to je zodpovednosť, čo ? :D 
Každopádne keď som sa nad hlavičkou tohoto článku zamýšľala, ktoré knihy sem vyberiem bola som si hneď istá a nestrávila som nad tým veľa času. Rozhodne nebudem brať knižky postupne ako som ich čítala, veď uznajte, ja som rada keď si pamätám, čo som čítala pred týždňom, nie to rok dozadu :D


Rozmýšľam, začať skôr s tými najlepšími alebo najhoršími, ísť podľa žánru či rozsahu ? Nie, nie, pôjdeme na to rovno a zhurta, bez zbytočných omáčok. Dúfam, že sa nedopletiete v článku, užite si ho. :)
Čo sa týka štýlu akým bude tento príspevok podaný, budú to len moje subjektívne názory na dané knihy, žiadne informácie o knihe ako pri mojich klasickým recenziách podávať nebudem, malo by to asi 100 strán a to by sa nikomu čítať nechcelo, že ? Tak teda, poďme na to :)

5 🌟 / 5 🌟

                         Call me by your name - André Aciman  (Daj mi tvoje meno)

Tento príbeh vo mne zanechal množstvo emócii. Neviem, či vôbec existuje toľko slov na ich vyjadrenie. Najprv musím povedať, že ku knihe som sa dostala až prostredníctvom filmu, ktorý sa presne a verne držal knižnej predlohy, čo viac si knihomoľ môže priať. 
Je to netypický príbeh, ktorý len tak hocikde za rohom nenájdete. Pojednáva síce o "lgbt" téme ale pre mňa to bol úprimný príbeh veľkej lásky, ktorá nemá len tak obdobu. Dokonale som sa vedela v predstavách preniesť do Talianskej Cremy a horúceho leta, počas ktorého sa to odohráva. Priznávam, ja som sa do hlavných dvoch postáv Elia a Olivera zamilovala. Pri knihe, kde sa dokážem radovať, byť v očakávaní a plakať zároveň som ten najšťastnejší knihomoľ v ten daný moment na svete, pretože viem, že som našla príbeh, čo dokáže naplniť moje srdce i dušu.
Je isté, že tento dej neulahodí každému, skôr myslím, že si našiel menej priaznivcov. Avšak, tí, ktorí si ho zamilujú tak to bude navždy, hovorím z vlastnej skúsenosti, pretože tento príbeh patrí medzi moje najobľúbenejšie a že ich nie je veľa, to môžem zaručiť. 
Počas celej knihy som sa vyškierala od ucha k uchu alebo prejavovala iné emócie na svojej tvári, pričom som ich nevedela ovládať, takže bolo to celkom zábavné čítať na verejnosti, keď na vás ľudia hľadia ako ste ponorený do príbehu. Od prvej až po poslednú stránku to bol originálny príbeh, kde sa nudiť určite nebudete. 
Zakaždým, keď ma niekto poprosí nech mu odporučím knihy, ktoré si má podľa mňa prečítať, tak táto sa tam na 100% vždy nachádza. Je to zložité takto opisovať emócie, z deja, keď sami ani neviete čo všetko vo vás vzbudzuje. Ale aby sme sa dostali aj k ďalším titulom, tak to tu ukončím asi takto: Netreba súdiť knihu podľa jej témy, o ktorej je, najprv si to prečítajte s čistým štítom. Nech vo vás zanechá čokoľvek, len tak rýchlo na ňu nezabudnete. :) 

-------------------------------------------------------

  5 🌟 / 5 🌟


Trón zo skla - Sarah J.Maas

Od "lgbt" literatúry prechádzame k môjmu obľúbenému žánru a tým je fantasy. Netuším prečo som sa dostala k tejto sérii až v minulom roku, nevyhýbala som sa jej, len jednoducho mi neprišla pod ruku. No i napriek tomu som veľmi rada, že som sa do nej pustila, pretože je to úžasná séria. Stretla som sa s mnohými názormi ako s tým, že Maas nepíše dobre (pochopiteľne nesúhlasím, keďže podľa mňa má veľký talent na písanie high fantasy, ale rozumiem 100 ľudí 100 chutí), či tvrdenie, že Dvory od nej sú lepšie (neviem posúdiť, nemám ich ešte celé prečítané), no potom tu je množstvo jej fanúšikov, medzi nich patrím aj ja. Bez ohľadu na to aké názory panujú s jej oboma sériami ToG a Acotar prišiel veľký boom a znovu ďalší prelom vo fantasy literatúre, čomu sa len teším. 
Príbeh ma uchvátil úplne, všetky postavy v tejto sérii sú vykreslené presne a zároveň aj tajomne, rovnako na tom sú aj miesta. Samozrejme, čo mi ulahodilo najviac, že hlavný hrdina, je silná žena, ktorá bojuje za svoje presvedčenie a je odhodlaná pre to sa aj biť. 
Máte v knihách radi mapy ? Ja ich zbožňujem, hlavne keď počas deja môžem prstom na mape hľadať miesta, ktoré sú v nej aj spomenuté. Práve táto séria obsahuje jednu z tých najkrajších máp aké som videla. Mne to dotvára prepracovanejší príbeh. Čo ma najviac príjemne ale prekvapilo, možno si to väčšina ani neuvedomila, ale knihy sú písané tak aby sa mohol čitateľ zamýšľať, doslova vo svojej fantázii. Je to séria, ktorú rozhodne odporúčam všetkými desiatimi. :) 

-----------------------------------------------------


   5 🌟 / 5 🌟

MPMPP - Pasi Ilmari Jääskeläinen

Tí, ktorí čítate najmä a možno, že len YA literatúru, toto dielo je vám cudzie, a to je veľká škoda.
Táto kráska z vydavateľstva Paseka sa okrem nádhernej obálky pýši aj originalitou. Je to magický realizmus zo severského prostredia inak známe ako "finnish weird" alebo len jednoducho severské fantasy. ak máte radi prostredie Škandinávie rovnako ako ja, ale už vám lezú na nervy len samé detektívky, tak nech sa páči tu vám ponúkam ako na tácke niečo, z čoho sklamaný byť nemôžete. Je pravda, že sa tiež stretáva s rôznymi názormi práve táto sekcia literatúry, ale to len preto, že sa vám nemôže páčiť niečo, čo ste nepochopili a to je jediné úskalie, na ktoré tu môžete naraziť. Postavené je to celé na fantázii ale zároveň tu treba aj premýšľať, pretože to nie je nejaká jednoduchá romantika, čo vám nič nedá, len pri nej stratíte čas. Vždy keď dočítam takúto knihu cítim sa skvele, a to som pesimista. Pýtate sa prečo ? Jednoduché, pretože je to niečo, čo dokáže mať mnoho významov a vy si vyberiete, ktorým smerom vaša fantázia pôjde, máte voľnosť. Magický pruvodce nekončí ani dobre ani zle, tým sú aj povestné tieto príbehy, je to na vás, ktorý koniec si vyberiete. 
Ako to ? Jeden náhodne vybratý máte v knihe, ale keď sa nechcete stotožniť s daným koncom, môžete si alternatívny prečítať v odkaze priloženom na konci knihy. Či ste len zvedavý na druhú možnosť alebo sa vám prvý nepáčil, máte možnosť výberu a voľnosť fantázie. 
Nie je to skvelé ? :D  Práve pre takéto prvky zbožňujem túto literatúru, nie je taká známa ale mala by. Ak máte možnosť si ju prečítať, určite po nej siahnite, nebude to krok vedľa. 

---------------------------------------------------

Kosec - Neal Shusterman

Ako inak ukončiť výber tých najlepších kníh, ktoré som prečítala minulý rok !
Kosec, čo povedať, už len ten názov naháňa zimomriavky, v poslednej recenzii som sa práve tejto knižke venovala, ak Vás môj názor na ňu obšírnejšie zaujíma tak si ju môžete prečítať. :)
Výber tejto knihy na preklad u nás na Slovensku bola jedna z tých najlepších volieb aká sa koncom roka 2018 mohla stať.

5 🌟 / 5 🌟


Pútavý a hlavne neopozeraný, teda originálny príbeh sa v dnešnej dobe len tak nevidí. Tu to malo všetko: akciu, fantasy prvky, sci-fi prvky, bolo to napínavé, nečakané, nepredvídateľné. Proste všetko čo si môže akýkoľvek aj ten náročnejší čitateľ priať.
Obľúbila som si ten príbeh, i keď to môže znieť zvláštne keďže pojednáva o smrti, ale ak sa pozriete na to z nadhľadom , pochopíte prečo.
Nezvyknem sa zámerne vyhýbať knihám z tohoto žánru, avšak táto bola presný opak.

Vadil mi pri nej ten veľký ošiaľ toho ako je všade pretŕčaná, nerozumela som tomu.
Neviem komu mám ďakovať, že som sa k nej aj napriek
tomu dostala, pretože to bola skvelá a takmer neopísateľná YAzda.
 Už dávno sa mi nestalo, žeby som prečítala knihu za dva krátke večery pred spaním a to práve ak má kniha vyše 400 strán. Doslova som hltala stránku po stránke a nedočkavo čakala čo sa môže stať na ďalšej strane. Často sa stretávam s predvídateľným dejom, čo mi dosť vadí, ale toto bola veľká výnimka.
 Mohla som len náhodne tápať, čo sa tak asi stane a vždy ma to prekvapilo. Pokiaľ hľadáte (bombovú) knihu, z ktorej nechcete (ani nebudete) sklamaný, toto je tá najjasnejšia voľba, ktorá ulahodí rôznym typom čitateľov.

-------------------------------------------------

Tak a teraz prichádza bod zlomu. Vopred varujem, pri čítaní mojich najhorších kníh za tento rok berte na vedomie, že každý máme iný vkus na výber kníh. Dobre, urobila som čo sa dalo, ďalej čítate už len na vlastné nebezpečenstvo. :D haha

IDEME NA TO :D

1 🌟 / 5 🌟

Ja, Simon - Becky Albertalli

Napísala som názov slovenského prekladu, no knihu som čítala ešte predtým v češtine ako vyšiel film a s ním aj filmové obálky kníh. 
Pre mňa to bolo utrpenie čítať, ja "lgbt" literatúru čítam rada, ale toto, čo do pekla to bolo ?! Neviem, či to chcelo byť milé a romantické alebo pojednávať o "lgbt" téme v dnešnom svete, pretože nič z toho to nebolo. Jeden veľký nerealistický chaos. Ako som povedala, toto sú moje subjektívne pocity, a viem, že veľa ľudom sa táto kniha páči, preto to toľkokrát zdôrazňujem. Touto knihou som sa prehrýzala len ťažko, historicky som pri tomto príbehu prekrúcala očami najviackrát čo si pamätám. Rada by som povedala, že sa mi tam niečo páčilo ale nie je tomu tak a vymýšľať si určite nebudem. Bolo toho až príliš veľa aby sa to zmestilo do takej tenšej knižky. Najviac mi na tom vadilo asi to, že autorka to pravdepodobne písala s "ružovými okuliarmi" na očiach. Fakt ma ubíja keď čítam nejaký nefantasy príbeh, ktorý je neskutočne nereálny a príliš pekne vykreslený. Nemalo to hlavu ani pätu, všetko sa vyriešilo akoby mávnutím "čarovného prútika." Skončiť knihu happyendom si rád prečíta každý ale toto bolo dúhou posiate mínové pole - takto by som to prirovnala, nechcem nikoho uraziť ale naozaj takéto niečo pre mňa nie je. Beriem to ako stratu času. Samozrejme, bola som zvedavá aj na daný film podľa knihy, pretože som si myslela, že horšie ako kniha to už nemôže byť. No mýlila som sa, bože a ešte ako, ten film bola ešte väčšia katastrofa, netuším ako sa to mohlo stať, veď to ani fyzicky nie je možné. Každopádne nech tu len vkuse nehovorím, v čom to bolo zlé, aspoň som to ale konečne zo seba dostala, tak 1 hviezdičku tomu predsa len dám. Prečo ? Lebo táto česká obálka, ktorej knihu mám dokonca aj doma sa mi naozaj páči, jednoduchá no zaujímavá. Nič viac k tejto knihe už nepoviem, nenapíšem..teraz som už spokojná, ťažilo ma to na srdci, avšak možno sa po prečítaní niekto nájde, kto má podobný názor.

--------------------------------------------------

1 🌟 / 5 🌟

Vrania šestka - Leigh Bardugo

Tak a dostali sme sa k poslednej dnes hodnotenej knihe. Ako ste si mohli všimnúť na prvej fotke na začiatku článku, táto kniha sa tam nenachádza. Prečo som to zdôraznila ? Preto aby som Vám vysvetlila, čo ma prinútilo zaradiť túto knihu na list tých najhorších prečítaných za minulý rok. Keďže V6 nie je v mojej knihovni viac vítaná, nemožno ju nájsť ani na fotografii. Jednoduchý dôvod vysvetlenia: táto kniha ma svojím obsahom dostala do mojej najdlhšej čítacej krízy akú som kedy zatiaľ mala, vždy keď som sa na ňu v domácej knihovni pozrela, pripomenula mi to, to za potreby ale nemám.
Túto knihu som čítala (teda pokúšala sa čítať) hneď ako bola u nás vydaná. Žiaľ nepodarilo sa mi to, knihu som prečítala až na 7 pokus, to je ďalšia vec, prečo som ju do tohoto rebríčka zaradila. Doposiaľ sa mi nestalo aby som knihu musela odložiť šesťkrát než ju dočítam. 
Vadilo mi hlavne asi chaotické opisovanie čohokoľvek, čo sa v knihe nachádzalo. Neviem si pomôcť ale aj tých šesť dejových línií, ktoré sa striedali častejšie ako noc a deň. Pravdepodobne som neprišla na chuť tomuto Grisha svetu, vôbec mi nevadilo, že sú tam zloduchovia práve, že som to uvítala ako obmenu stereotypu. No štýl písania Leigh Bardugo mi nesadol celkovo. Ale to nevadí, pretože kam sa len pozriem svojich priaznivcov tento svet nachádza aj táto séria. Prečítala som si zopár recenzií aj na jej druhý diel, samozrejme bez spoilerov a väčšina tvrdila, že práve jej pokračovanie, túším sa volá Kráľovstvo podvodníkov, je omnoho lepšie. Tak som si  povedala, že ak pôjdem do kníhkupectva a nebude tam iná kniha, ktorú by som si chcela domov odniesť, tak po nej siahnem - no, dúfam, že sa to nikdy nestane. Hihi :D Taktiež som tejto knihe viac ako jednu hviezdičku dať nemohla, veď príbeh, ktorý Vás dostane do čítacej krízy môže byť rád za to, že má aspoň tú jednu a navyše musím uznať, že tá obálka sa naozaj podarila aj čierne orezané stránky, to chválim, ale na príbehu to žiaľ nič nezmenilo. 

Tak a sme na konci tohoto dlhšieho článku. Určite som zvedavá na vaše spätné reakcie a prajem Vám príjemné knihomoľské zážitky s čo najlepšími knihami. Viac všetkého knižného nájdete na mojom Instagrame.

Katka
@hobbit_bookworm

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Nástroje smrteľníkov alebo tajomný tieňolovecký svet Cassie Clare

Príbeh knižného Hobita

Neknižno - knižné bľabotanie