Prečo si fantasy literatúra ukradla moje srdce ?


Ahojte! Prajem vám pekný deň. Pred chvíľkou mi skrsol v hlave nápad, že by som mohla napísať okrem recenzie aj iný článok, ktorý by mal hlbší význam a zároveň sa týkal čítania. Nech sa páči, trvalo to len pár minút, kým som prišla na to čo by mal opisovať. Áno, už nielen kvôli nadpisu, ale možno aj kvôli knihám, ktoré čítam viete, že pôjde o moje milované fantasy.

Začnem tým, že ako som sa k fantasy vôbec dostala. Nikoho neprekvapí ak poviem, že ako malé dieťa som mala bujnú fantáziu a predstavovala som si všade až nezmyselné veci, to nehovoriac o mojich šialených snoch, ktoré som vždy zdelila svojej babke (keď som si ich v tom čase ešte pamätala, dnes som rada ak nezabudnem svoje meno, haha). Pekne sa na tom bavila a vyčarilo jej to vždy veľký úsmev na tvári. Neskôr prišlo obdobie kedy som počúvala staré klasické rozprávky z platní a pri nich mi starký kreslil ich časti. Ale ozajstná láska k fantasy vznikla až potom.

Tu som si istá, že vás tou odpoveďou nezaskočím, pretože jednoducho Harry. Áno, Harry Potter a kameň mudrcov touto knihou, neskôr aj filmom to prišlo, a vtedy som vedela, že toto bude tzv. "beh záľuba na dlhé trate." Možno som to povedala už veľakrát ale tu to zvečním v príspevku raz a navždy: som neskutočne šťastná, že som vyrástla v dobe kedy práve fantasy literatúra zažíva najväčší rozmach a môžem tvrdiť, že tí, ktorí sme vyrastali s Harrym ako rástol aj on, tak sme deti fantasy, to nám už nik nevezme. Osvojila som si celý svet J.K.Rowling, pred ktorou skláňam môj neviditeľný klobúk, za prácu,ktorú odviedla. Napokon nám aj naďalej ponúka možnosť vrátiť sa späť do detstva so sériou Fantastických zvierat (kto by si niekedy pomyslel, že sa dočká toho momentu kedy znovu vykročí naprieč čarodejníckemu dobrodružstvu).


Neskôr keď som hltala stránku po stránke a zistila, že Harryho príbeh skončil, bola som zdrvená a zároveň šťastná, že som našla niečo, čo ma bude sprevádzať celým životom, veď predsa už nie som žiaden mukel. Vtedy som si myslela, že niečo podobné už neprečítam, a budem ďalej len sklamaná, no mýlila som sa. Do rúk sa mi dostal Pán prsteňov a Hobit, ďalšie veľdiela z pera J.R.R.Tolkiena. Toto high fantasy pohltilo časť mojej duše vedľa tej čarodejníckej. Pamätám si ako som tieto knihy čítala počas leta sediac v tráve v záhrade (ach, aké pekné letá to boli, dnes by som v tej záhrade už len zhorela na popol v tých teplotách. Škoda je, že nie som fénix a nemám schopnosť znova z popola ožiť, preto to ani skúšať radšej nebudem :-) haha). No veď napokon aj názov môjho IG profilu a tohoto blogu sa nesie v znamení okrem iného aj lásky k tejto hobito-elfsko-čarodejnícko-mystickej sérii. Nemožno uprieť keď čítam alebo vidím zmienku o Legolasovi hneď mi zaplesá srdce.

Samozrejme týmito autormi to celé len začalo. Prišla Narnia a vtedy som túžila prejsť cez akékoľvek dvere skrine dúfajúc, že to budú tie správne na ceste za dobrodružstvom. Myslím, že každý kto čítal alebo len videl tento príbeh túžil mať po svojom boku veľkého ochrancu a kráľa zvieracej ríše Aslana, ja nie som výnimkou. Nemožno opomenúť ďalšiu sériu z pera Cassandri Clare a jej Tieňoloveckú ságu, vtedy som sa zas preniesla z krajiny Ľadovej kráľovnej až do Inštitútu v spoločnosti najúžasnejších tieňolovcov Aleca, Izzy a Jaca či najväčšieho čarodejníka Brooklynu Magnusa (áno Clary som nespomenula zámerne, nikdy nebola mojou obľúbenkyňou).

Napokon sa mi podarilo ani neviem akým šťastím natrafiť na fínske podivno, možno je vám známe pod jeho anglickou hlavičkou "finnish weird" kde som zostala až v nemom úžase z tých príbehov. Je to spojenie fantasy literatúry a magického realizmu zo severského prostredia z pier Fínskych autorov. Tu vám určite odporúčam prečítať Lesní lišky, čo je zbierka tých najlepších poviedok aké som zatiaľ kedy čítala. Bola by to jedna z tých kníh, čo by som si zobrala so sebou na opustený ostrov. Netreba zabudnúť aj na skvelého spisovateľa P.I.Jääskeläinena a jeho príbehy Literární spolek Laurny Snežné, Magický pruvodce mestem pod pahorkem alebo najnovšiu vydanú Den Falešné kočky. Je mi ľúto, že v slovenčine sa práve veľa z fínskeho podivna neprekladá ale istí nám to ten český preklad. :-)

Môžem sa tu rozpisovať ešte hodiny o knihách čo mám vo svojej domácej knihovničke, kedže 97% tvorí práve fantasy. Ale nedokážem opomenúť diela od Julesa Verna, veď kto nepozná príbeh kapitána Nema a jeho 20 000 míľ pod morom, Cestu na mesiac alebo nádherný príbeh Cesty do stredu Zeme a bájnej Atlantídy. Mojím novým miláčikom je aj Hra o tróny, nepopieram, že ma okúzlila najmä nová edícia z vydavateľstva Argo aj jej seriálové prevedenie je takmer až neskutočné.


No a najnovšie si ulietam aj na akejkoľvek knižke od S.J.Maas veď predsa jej Trón zo skla a Dvor z tŕňov a ruží sú veľdiela. Môže ma presviedčať hocikto ale názor nezmením je to pravé high fantasy ako sa patrí s prepracovaným príbehom a skvelým dôrazom na detaily. Uf, ale som sa rozšupla s tým mojím výkladom, nuž píše sa to samo.

Okrem toho, že som Vám sem rozpísala všetky príbehy, ktoré si získali každý, kúsok môjho srdca tak som nenapísala ten dôležitý dôvod prečo je tomu tak, že pokračujem v čítaní fantasy toľké roky. Popravde vysvetľuje sa to trochu komplikovane (alebo len nemám talent na vysvetľovanie, haha).


Napíšem to takto, dnešný svet je celý uponáhľaný a braný s prílišnou vážnosťou, pretože tak sme vychovaný a už dávno svet nepatrí rojkom ale realistom s presne určenými pravidlami. Nevravím, že je to zle, veď kde by sme bez pravidiel boli a ja osobne som väčšmi realista až pesimista ako nejaký voľnomyšlienkár, ALE .... všetci potrebujeme vypnúť, zresetovať sa, oddýchnuť si - hovorte si tomu ako chcete. Ja jednoducho potrebujem akýsi únik z reality, ktorý nachádzam práve vo fantasy knihách, kde sú dvere rojkom otvorené ba priam vytvorené pre nich, svet, do ktorého sa ponoríte, a v ktorom je možné čokoľvek bez pravidiel. V takýchto príbehoch strácate potrebu ísť s davom, držať sa predpísaných línií, skrátka môžete všetko a keď knihu znovu zatvoríte ste naspäť v realite a nabitý energiou, ktorú Vám okolitý svet možno cez deň zobral.

Takže toto je moja odpoveď prečo som zástancom tejto literatúry. Nič podobné pri detektívke, romantickej literatúre nie to ešte historickej nezažijete. Možno sa to zdá nezmyselné alebo komplikované avšak "šťastie možno nájsť aj v dobách temna, ak dokážeš prikázať svetlu svieť."


Ďakujem za prečítanie a prajem pekné čitateľské zážitky.

Katka 
@hobbit_bookworm

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Nástroje smrteľníkov alebo tajomný tieňolovecký svet Cassie Clare

Príbeh knižného Hobita

Neknižno - knižné bľabotanie